Treści reklamowe w formie sponsorowanej mogą przynieść firmie wiele korzyści, a przede wszystkim wpłynąć na rozpoznawalność marki. Są też jedną z dostępnych metod pozycjonowania. Co warto wiedzieć o artykułach sponsorowanych?
Czym jest artykuł sponsorowany?
Artykuły sponsorowane przypominają standardowe artykuły redakcyjne, aczkolwiek służą one do włączenia treści promującej dany biznes czy produkt. Zlecają je przedsiębiorstwa oraz agencje reklamowe. Są one w stanie dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców i stanowią płatny rodzaj reklamy. Tekst sponsorowany skupia się tylko na zaletach produktu czy też pozytywnych wydarzeniach z życia firmy, ponieważ jego rolą jest wypromowanie danej marki albo produktu. Ważną kwestią jest jednak to, aby nie był sztucznie zachwalający, gdyż wówczas wzbudzi podejrzenia czytelników co do jego autentyczności. Z tego względu zazwyczaj artykuły sponsorowane mają zadanie informować i edukować potencjalnych odbiorców.
Taki tekst musi wyróżniać się wysoką jakością, gdyż będzie on stanowił poniekąd wizytówkę naszej firmy. Publikacja powinna być przydatna i ciekawa, gdyż wtedy zdobędzie większą ilość polubień i udostępnień, a także lepszą ocenę i wyższą konwersję. To wszystko przekłada się na większy ruch na naszej stronie, efekt SEO, jak i zwrot z inwestycji. Warto też podkreślić, że treści sponsorowane muszą być zawsze zgodne tematycznie z lokalizacją publikacji.
Artykuły sponsorowane a prawo
Zgodnie z prawem, nad materiałem promocyjnym musi się znaleźć się odpowiednia adnotacja. Art. 36 Prawa Prasowego mówi o tym, że ogłoszenia i reklamy muszą być zawsze oznaczone w sposób niebudzący wątpliwości, iż nie stanowią one materiału redakcyjnego. Żeby czasem nie wprowadzić czytelników w błąd, wydawcy gazet oraz portali internetowych zazwyczaj zamieszczają materiały promocyjne w specjalnych ramkach, a przy tym wybierają inny kolor czcionki. Trzeba więc pamiętać o tym, że artykuł musi być wyodrębniony, gdyż w innym razie byłby on sprzeczny z prawem.
Rodzaje artykułów sponsorowanych
Reklama w artykule sponsorowanym może znaleźć się w takich treściach jak:
- wywiady (z szefem firmy, członkiem zarządu) – służą dobudowania prestiżu danej osoby,
- artykuły przeglądowe – skupiające się na przeglądzie przedsiębiorstwa oraz jego sytuacji na rynku,
- artykuły faktograficzne – dotyczą konkretnej firmy,
- case study – artykuły służące do akcentowania jakiegoś zjawiska albo wydarzenia.
Artykuł sponsorowany może przybierać różnorodne formy reklamy, artykułu tematycznego z nawiązaniem do reklamodawców czy artykułu tematycznego eksperckiego. Mogą też znajdować się w nim linki.
Funkcje artykułów sponsorowanych
Artykuły sponsorowane realizują wiele celów. Najważniejszym z nich jest cel sprzedażowy. Inwestycja w takie treści przyciągnie klientów na naszą stronę internetową, jak i przekona ich do podjęcia decyzji zakupowej. Artykuły sponsorowane polecane są zwłaszcza firmom, które chcą zdobyć nowych odbiorców, dopiero rozpoczynają swoją działalność, czy też, są na etapie skalowania biznesu.
Reklama w artykule sponsorowanym pomaga w zwiększaniu zasięgu marki oraz budowaniu jej świadomości. Poprzez publikację treści w zewnętrznym medium, która trafia do grupy potencjalnych odbiorców, marka może liczyć na dotarcie do nowych klientów. Inną funkcją takich tekstów jest budowanie pozycji na rynku. Publikacja w szanowanym medium ucieszy się sporym zaufaniem wśród odbiorców, a tym samym jest w stanie podnieść notowania jeszcze nieznanej na rynku marki. Tego rodzaju treści reklamowe pełnią też funkcje wizerunkowe. Dzięki skojarzeniu z danym serwisem marka może wzmocnić czy poprawić swój wizerunek przez asocjację z wartościami wyznawanymi przez wydawcę.
Artykuł sponsorowany a SEO
Artykuł sponsorowany jest korzystny dla firmy, także z punktu widzenia SEO. Teksty publikowane na stronie mają też wymierny wpływ na pozycjonowanie stron www. Zamieszczenie tekstu sponsorowanego między innymi w serwisach branżowych, wiąże się z dołączeniem linku zwrotnego do strony zleceniodawcy. To z kolei zapewnia bonus w kategorii Page Rank, który pomaga w zwiększeniu widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Linki mogą pojawiać się w formie anchoru lub adresu URL.
Cechy dobrego artykułu sponsorowanego
Aby treść sponsorowana była atrakcyjna dla czytelnika, musi być dokładnie przemyślana i przygotowana. Najważniejszą kwestią jest określenie grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć. Następnie należy zadbać o chwytliwy, rzucający się w oczy tytuł. Kolejnym istotnym elementem jest lead, który nieco przybliży to, o czym jest dany artykuł i zachęci do jego przeczytania. Później należy zaplanować główny tekst, w którym mogą znaleźć się inne elementy, które go uatrakcyjnią, jak na przykład:
- paragrafy,
- nagłówki,
- pogrubienia oraz pochylenia,
- tabele,
- wykresy,
- multimedia,
- linki.
Artykuł sponsorowany musi skupiać się na poruszanym temacie. Trzeba też uwzględnić podsumowanie omawianych zagadnień.
Język artykułu powinien być dość prosty. Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie krótkich zdań. Lepiej zrezygnować z częstego stosowania form potocznych, jak i przyjacielskich zwrotów do adresata. Jeśli chodzi o stosowany czas, to powinien być to czas teraźniejszy, strona czynna, a typ stwierdzeń- pozytywny. Nie powinno się też stosować sformułowań negatywnych. Nie dozwolone są też błędy składniowe, ortograficzne i stylistyczne.
Artykuły sponsorowane są doskonałym sposobem na skuteczną promocję firmy. Najlepiej zamieszczać je na portalach branżowych zajmujących się nowinkami z danej kategorii. Ich cena zależy od wielu czynników, takich jak: branża, dokładne wytyczne, tematyka czy dostępność materiałów źródłowych.
Nasza oferta publikacji artykułów sponsorowanych
W ramach grupy Puls Online możliwa jest publikacja artykułów w dwóch naszych portalach. Klikając w poniższe linki możesz sprawdzić ofertę każdego z nich: