Jak mierzyć wyniki e-reklamy? Sprawdź, czy Twoja reklama jest rentowna!

Reklama internetowa to bardzo ważny element działalności naszej marki, pozwalający często pozyskiwać nam klientów zarówno w internecie jak i w świecie realnym dla naszego biznesu. Jednym z najważniejszych pytań podczas korzystania z digital marketingu jest to jak jako firma mierzyć wyniki reklamy i ocenić czy jest ona rentowna. W tym tekście postaramy się odpowiedzieć na to pytanie i przedstawić przydatne wskazówki, które pomogą nam rzetelnie zebrać dane o naszej reklamie internetowej, a następnie podjąć decyzję czy warto ją kontynuować i z niej korzystać.

Pozycjonowanie stron WWW

Pozycjonowanie strony internetowej to zdecydowanie jeden z najpopularniejszych sposobów reklamy w sieci. Jest to również bardzo skomplikowane i specyficzne działanie dlatego zasługuje na osobny akapit w tekście o mierzeniu wyników reklamy. Często zlecając pozycjonowanie, chcemy wiedzieć czy wydając pieniądze na ten cel, zyskujemy czy może tracimy.

Przede wszystkim musimy określić konkretne statystyki odnośnie pozycjonowania, jeśli chcemy wiedzieć czy jest ono opłacalne. W tym celu możemy wykorzystać kilka sposobów. Przede wszystkim możemy korzystać z darmowych audytów automatycznych w sieci, które dostarczą nam bardzo wielu informacji na temat naszej strony internetowej, która jest pozycjonowana. Możemy porównywać je z audytami wykonywanymi przed rozpoczęciem SEO naszej strony internetowej. Możemy również korzystać ze statystyk i raportów dostarczonych przez agencję marketingową, która zajmuje się pozycjonowaniem naszej strony internetowej. Kolejnym bardzo dobrym sposobem na pozyskanie konkretnych statystyk o ilości wejść i pozostałych statystyk, jest również wykonanie audytu zewnętrznego w innej niezależnej agencji SEO. Jest to polecane posunięcie zwłaszcza, jeśli wydajemy na pozycjonowanie duże sumy pieniędzy. Dzięki temu specjaliści konkretnie określą, jakie statystyki uzyskuje nasza pozycjonowana witryna i jakie korzyści odnosimy z tego.

Sprawa zbierania statystyk jest bardzo łatwa, jeśli nigdy wcześniej nie korzystaliśmy z pozycjonowania i nie posiadaliśmy strony internetowej. W takiej sytuacji wszystkie profity wejść na stronę czy sprzedaży, jakie uzyskamy będą efektem pozycjonowania nowej witryny i będziemy mogli jasno określić czy są one zadowalające. Jeśli jednak wcześniej posiadaliśmy jej pozycjonowaliśmy witrynę i od pewnego czasu zaczęliśmy przekazywać na nią duże środki oraz pozycjonować ją na większą skalę, powinniśmy jak najdokładniej określić korzyści, które dawała nam strona przed rozpoczęciem pozycjonowania, a także korzyści, jakie daje obecnie. Dzięki temu zauważymy, jak bardzo zmieniła się liczba zakupów i pozyskiwania klientów.

Jednym z najważniejszych pytań, na jakie powinniśmy również sobie odpowiedzieć, jeśli poznamy już sumę wydatków na pozycjonowanie i  sumę zysków, jakie będzie przynosiło — czyli stosunek wydatków do zysków jest zadowalający. Często przekazując bardzo duże środki na pozycjonowanie, zyskujemy stosunkowo niewiele, a więc zysk jest niski. Często wykorzystując takie środki, które przekazujemy na pozycjonowanie w innych dziedzinach marketingu internetowego, przyniosłyby dużo więcej. Choć nie jest to częsta sytuacja, gdyż pozycjonowanie jest jednym z najbardziej efektywnych i opłacalnych sposobów reklamy (przez pasywność pozycjonowania czy długofalowość korzyści), zawsze powinniśmy zadać sobie pytanie o wysokość profitów, aby móc reklamować się dalej w ten sposób z czystym sumieniem.

Ocena kampanii reklamowych i pozyskiwania ruchu

Kampania reklamowa w systemie Google Ads czy Facebook Adres to popularne narzędzie reklamy w internecie. Korzystając z takich kampanii, powinniśmy zwrócić uwagę na kilka czynników, które mówią nam o tym, czy nasza reklama jest skuteczna.

Pierwszym z nich będzie czynnik CTR mówiący o zainteresowaniu naszą reklamą i będący stosunkiem wyświetleń do kliknięć. Im jest on wyższy tym lepiej dla naszej reklamy. Powinniśmy porównywać go w odniesieniu do naszej branży, gdyż w różnych branżach poszczególne poziomy świadczące o atrakcyjności i skuteczności kampanii reklamowej są różne.

Czynnik CPC określa koszt kliknięcia w reklamę i stawki za jedno przejście na naszą stronę internetową. Z kolei czynnik CPT określa koszt wyświetlenia 1000 reklam i jest ważnym czynnikiem, jeśli opieramy się na wyświetleniach reklamy, a nie rozliczaniu się za kliknięcie w link.

Jedną z ważniejszych statystyk na jakie powinniśmy zwrócić uwagę przy kampaniach reklamowych, jest CTA, czyli koszt konwersji. Czynnik ten mówi o koszcie nakłonienia klienta do wykonania pożądanej przez nas czynności np. zakupu.

Liczenie konwersji spowodowanych reklamą

Jednym z najważniejszych elementów, które interesują nas najbardziej przy reklamie internetowej, jest liczenie konwersji spowodowanych reklamą. Są to działania klientów pożądane przez nas z myślą o których wykonujemy reklamę internetową. Konwersjami może być zakup, zapisanie się do newslettera, pozostawienie danych kontaktowych naszej firmie czy wszystkie inne aktywności, które będą dawały zysk naszej marce.

Ogólnie niezależnie od tego, w jaki sposób reklamujemy się w internecie, powinniśmy dokładnie móc zmierzyć poziom konwersji, czyli stosunek wykonanych działań reklamowych do wykonania konkretnej czynności przez klientów. Jak zatem możemy to zrobić? Najlepiej możemy mierzyć poziom konwersji poprzez linki skrócone. Skracacze linków są pośrednikami do naszej strony internetowej. Do tego celu możemy wykorzystywać również podstrony naszego serwisu służące jako przekierowanie. Jeśli zatem działamy reklamowo w sieci, nie powinniśmy podawać w internecie jednego głównego linku np. do naszego sklepu internetowego tylko do każdej kampanii reklamowej osobny link pośredniczący. Osoby, które będą przechodziły z danej reklamy na nasz sklep internetowy, nawet nie zorientują się, że przechodzą do niego przez dodatkową stronę internetową. To z kolei pozwoli dokładnie wyszczególnić konkretne rodzaje reklamy internetowej i poznać jej skuteczność.

Przy różnych typach reklamy np. marketingu szeptanym, w social mediach czy przy pozycjonowaniu strony internetowej możemy ustalać różne linki skrócone – pośredniczące, które będą prowadziły do naszego sklepu internetowego. W takiej sytuacji z jednej strony klienci po prostu będą przechodzili do naszego e-sklepu i kupowali produkty, a z drugiej strony będziemy wiedzieli, jak duży ruch przechodzi do naszego sklepu internetowego z poszczególnej metody reklamy. Dodatkowo wykorzystując odpowiednie skracacze linków będziemy mieli wiadomości odnośnie samego ruchu i tego, skąd pochodzi, z jakich urządzeń jest kierowany, a także wielu innych statystyk, które również pomogą nam liczyć konwersje w naszym sklepie internetowym.

Ocena rentowności czyli zyski netto

Jeśli już potrafimy dość dokładnie mierzyć konkretne wyniki naszej reklamy, powinniśmy przejść do ostatniego – najważniejszego elementu, czyli oceny rentowności danego sposobu promocji w sieci. Choć dla każdej firmy osiągnięcie celu będzie oznaczało nieco inne efekty, najlepiej jest mierzyć rentowność danego sposobu reklamy w postaci zysku netto. Będzie to sam zysk wypracowany dla naszej firmy, czyli dochód wygenerowany przez dany typ reklamy minus koszty jego prowadzenia.

To właśnie zysk netto decyduje, jak bardzo opłacalna jest dana reklama i jakie korzyści dla nas generuje. Jeśli ustalimy zysk netto dla danego sposobu reklamowego, będziemy mogli ocenić czy warto dla niego prowadzić dany sposób reklamy. Przykładowo zysk miesięcznie 1000 zł netto z bardzo zaawansowanego pozycjonowania, na które przeznaczamy spore ilości czasu i dla którego zamrażamy spore ilości środków może nie być tak atrakcyjny jak zysk z marketingu szeptanego, gdzie wrzucimy jedynie do internetu kilka linków do naszego sklepu internetowego i które samoistnie będą generowały zysk 1000 zł netto.

Dla każdej osoby i marki zysk netto będzie atrakcyjny w innych sposób. To my sami prowadząc nasz sklep internetowy lub markę powinniśmy ocenić czy zysk z poszczególnego sposobu reklamowego jest dla nas satysfakcjonujący. Niektóre osoby zadowolą się niskimi zyskami, gdyż nie muszą bazować na sprzedaży internetowej, a inne osoby będą wymagały bardzo dużego zysku, chcąc w zamian za to poświęcić nawet duże ilości czasu. Podstawą jednak jest zgromadzenie rzetelnych i kompleksowych danych na temat naszej reklamy internetowej, które pomogą podjąć nam decyzję świadomie, a także trafnie niezależnie od tego, jaka ona będzie.

Pomoc agencji marketingowej

Jeśli samodzielnie nie potrafimy pozyskać statystyk na temat naszej reklamy internetowej, a także ocenić czy jest ona korzystna, możemy zwrócić się z tym zadaniem do agencji marketingowej. Na rynku działa wiele agencji marketingu internetowego, które świadczą usługi audytowe i doradcze. Firmy takie zatrudniają wielu specjalistów, którzy posiadają spore doświadczenie, a także umiejętności. Będą oni potrafili dość trafnie zebrać dane, a także zinterpretować je. Robiąc to samodzielnie, często możemy mieć do czynienia z wieloma sprzecznymi danymi z różnych źródeł, a także nie potrafić ocenić czy korzyści jakie uzyskujemy z digital marketingu w naszej branży i w naszej sytuacji są dobre czy niewystarczające.

Indywidualna ocena

Ważnym aspektem mierzenia wyników reklamy internetowej jest również to, że powinniśmy interpretować je indywidualnie w odniesieniu jedynie do naszej sytuacji, marki i celów, jakich oczekujemy. Bardzo często porównujemy się do innych marek internetowych, sprawdzamy różnorodne statystyki w internecie czy nawet zyski naszych znajomych. Działanie takie nie jest najlepszym rozwiązaniem. Oceniając czy marketing internetowy jest dla nas opłacalny oraz jakie korzyści nam daje, powinniśmy oceniać go jedynie w kontekście naszych indywidualnych celów. Dla jednych osób uzyskiwanie pewnych przychodów będzie niezadowalające, a dla innych osób będzie bardzo korzystnie. Dla niektórych osób wkładanie pewnej ilości czasu, uwagi i środków w uzyskanie korzyści będzie akceptowalne, a dla innych już nie.

Przede wszystkim powinniśmy zastanowić się, czy aktualnie uzyskiwane korzyści z marketing internetowego — zarówno te finansowe, jak i niematerialne są dla nas satysfakcjonujące. Powinniśmy też zastanowić się, czy istnieją inne prawdopodobne sposoby, które będą dawały nam lepsze rezultaty ogólnie lub w stosunku do wkładanych pieniędzy i zaangażowania. Powinniśmy też sprawdzać inne możliwości reklamy i testować je w porównywalnych warunkach. Często to co dla jednej marki nie jest najlepszym rozwiązaniem, dla innej będzie strzałem w dziesiątkę.