Internet to miejsce, które może paradoksalnie pomóc przyciągać bardzo dużą liczbę odbiorców dla biznesu stacjonarnego. Zakłady fryzjerskie, zakłady mechaniczne czy lokale handlowo-usługowe bardzo często zastanawiają się, czy internet jest dobrym miejscem do promocji swojego biznesu. Istnieje jednak wiele zalet takiego sposobu reklamowania się, które przedstawiamy poniżej. Podpowiadamy też, jak warto to zrobić i jakie opcje mamy do wyboru kiedy prowadzimy nasz stacjonarny biznes i chcemy zacząć pozyskiwać klientów z sieci.
Dlaczego warto reklamować biznes stacjonarny w sieci
Biznes stacjonarny w sieci warto reklamować przynajmniej z kilku powodów. Jednym z głównych jest fakt, że w internecie znajdziemy bardzo duże ilości potencjalnych odbiorców. Będziemy mogli dotrzeć do nich również dużo łatwiej przy pomocy targetowanych systemów reklamowych lub targetowania naturalnego z racji miejsca publikacji reklamy. W świecie realnym dość trudno dotrzeć do wszystkich pobliskich mieszkańców, a często jest to nawet niemożliwe przy większych społecznościach. Możemy jednak zrobić to bardzo łatwo wykorzystując kilka sposobów reklamy internetowej, gdyż obecnie przeważnie zdecydowana większość danej społeczności regionalnej korzysta z mediów społecznościowych, serwisu YouTube czy wyszukiwarki Google. Dzięki temu łatwo i bez ponoszenia dużych kosztów możemy wyemitować przekaz reklamowy dużej grupie potencjalnych odbiorców. W ten sposób będziemy mogli wykorzystać pełny potencjał reklamy i pozyskać wielu nowych klientów.
Reklama w internecie jest również elastyczna i niezobowiązująca. O ten element obawia się wielu przedsiębiorców, którzy nie chcą deklarować się lub regularnie przekazywać konkretnych sum na działania marketingowe. Jest to bardzo zrozumiałe, gdyż obecnie przedsiębiorcy zmagają się z kryzysami, a biznes nigdy nie jest na tyle przewidywalny, aby jakiekolwiek zobowiązania finansowe nie były pewnego rodzaju zagrożeniem. Jeśli zatem chcemy reklamować się w internecie i promować nasz biznes stacjonarny możemy robić to w taki sposób, w jaki aktualnie możemy. Istnieje wiele różnych sposobów reklamy, które możemy dobrać do naszego stylu działania, czyli celu, a co najważniejsze portfela, jaki posiadamy. Możemy też powiększać inwestycje w reklamy, a także zmniejszać wydatki na reklamę w dowolnym momencie. Dodatkowo będziemy mogli również wstrzymać reklamę i zacząć kontynuować ją w przyszłości. Wszystko to sprawia, że nie będziemy do niczego zmuszani i zaskakiwani przez żadne okoliczności, a będziemy mogli na reklamę przekazywać jedynie te środki, które aktualnie są dostępne.
Reklama internetowa może być również skuteczna. W większości przypadków pozwala realnie pozyskiwać sporo nowych klientów, a także robić to w przystępny i ekonomiczny sposób. Choć nie ma konkretnych statystyk skuteczności, prawidłowo przeprowadzone kampanie reklamowe np. samodzielnie zgodnie z zasadami lub poprzez zlecenie ich agencji marketingowej, mogą wykazywać bardzo dobre statystyki. Dzięki temu możemy taniej pozyskiwać wielu klientów, którzy pozostawią sporo pieniędzy w naszym biznesie stacjonarnym. Osiągnięcie skuteczności nie jest trudne, gdyż wykonując reklamę jedynie rzetelnie i solidnie ogólnie będzie przenosiła ona bardzo dobre rezultaty.
Z reklamy internetowej można również korzystać niezależnie od tego, w jakiej branży działamy, a także jak dużą markę prowadzimy. Dla wszystkich reklamujących się marek niezależnie, czy są dużymi globalnymi gigantami, czy małymi stacjonarnymi markami, wszystkie plusy i zalety e-marketingu będą dokładnie takie same. Możemy również dzięki reklamie internetowej wynieść nasz biznes na zupełnie inny wyższy poziom i rozpocząć działalność globalną np. wysyłkową jeśli mamy taką możliwość.
Jak reklamować biznes naziemny w internecie
Reklama internetowa w sieci to wykorzystywanie wszystkich możliwych sposobów promocji marki naziemnej w różnych częściach internetu. Ale jakie opcje i możliwości mamy do wyboru?
Przede wszystkim jeśli chcemy reklamować się w internecie, powinniśmy skorzystać z lokalnego pozycjonowania strony internetowej. Dzięki temu nasza marka będzie widoczna w wyszukiwarce Google pod tematycznymi hasłami i będzie pojawiała się w formie jednego z pierwszych wyników wyszukiwania, gdy informacji tematycznych będą poszukiwali lokalni konsumenci. Przez to osoby szukające restauracji lub warsztatu samochodowego, po wpisaniu takiego hasła do wyszukiwarki Google, otrzymają propozycję naszej strony internetowej, na którą często przejdą. Samo pozycjonowanie lokalne możemy zamawiać w agencjach SEO czy w agencjach marketingowych, a dodatkowo jest ono znacznie łatwiejsze niż te globalne kiedy chcemy być widoczni w wyszukiwarce Google pod konkretnymi hasłami niezależnie od danej lokalizacji. Często przy pozycjonowaniu lokalnym nie ma zbyt dużej konkurencji, a my możemy dość łatwo i szybko umieścić naszą stronę na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google przy wydaniu małego budżetu reklamowego.
Reklama w mediach społecznościowych to kolejny sposób na promocję marki stacjonarnej w internecie. Jest to drugi najpopularniejszy sposób reklamy, gdyż obecnie większość osób korzysta z social mediów. Nasi potencjalni klienci nie tylko przebywają tam w celach rozrywkowych, aby rozmawiać z innymi osobami, ale także szukają produktów i usług na rynku lokalnym – tak samo jak wyszukiwarce Google. Warto być zatem tam obecnym. Na różnorodnych platformach społecznościowych możemy stworzyć profile marki, a także zaprezentować całą swoją ofertę i wszystkie informacje dotyczące naszego punktu stacjonarnego. Profile możemy następnie reklamować na grupach tematycznych lub dobrze zoptymalizować i pozycjonować, dzięki czemu będą widoczne wyszukiwarce np. Facebooka i będą często odnajdywane przez osoby poszukujące lokalnych usług.
Inbound marketing to kolejny, tym razem mniej znany, ale również skuteczny sposób reklamy internetowej. Ogólnie polega on na zwiększeniu widoczności naszej marki w sieci w taki sposób, aby była łatwo odnajdywana i rozpoznawana w różnych częściach Internetu. Aby tak się stało, powinniśmy umieścić informacje o naszej marce wszędzie tam, gdzie jest to tylko możliwe. Po zbudowaniu własnej strony internetowej i stworzeniu profili w mediach społecznościowych powinniśmy stworzyć wizytówki firmowe w specjalnych katalogach branżowych czy tematycznych, a także umieścić informacje na forach internetowych o tematyce, w jakiej działamy.
Wizytówka Google Moja Firma na Google Maps to kolejny, idealny wręcz sposób na promocję naszego lokalnego biznesu stacjonarnego. Wizytówka taka ma formę czerwonej pinezki, która wyświetla się na mapach Google gdy osoby poszukują na nich usług lub produktów czy firm. Wizytówki, mogą być również wyświetlane w standardowej wyszukiwarce Google jako lokalne wyniki wyszukiwania. Samą wizytówkę założymy za darmo, a cały proces będziemy mogli skonfigurować samemu. Istnieje również wiele agencji marketingowych czy freelancerów, którzy oferują usługi stworzenia i zoptymalizowania wizytówki tak, aby dumnie zaznaczała nasz biznes na Google Maps. Obecnie wiele osób szuka informacji o lokalnych biznesach właśnie na mapach Google, gdyż chcą od razu mieć konkretną lokalizację, a najlepiej wyznaczoną drogę do danego fryzjera czy konkretnej firmy.
Reklama samemu czy z agencją?
Bardzo ważnym pytaniem, które zadaje sobie wielu właścicieli marki, jest to, czy reklamować się w Internecie samodzielnie, czy zlecić to zadanie agencji marketingowej. Przede wszystkim nie ma jednej konkretnej odpowiedzi na to pytanie, a będzie ona zależała od aktualnej sytuacji danej marki czy celu, jaki chce osiągnąć. Ogólnie zlecenie promocji agencji marketingowej jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż agencja posiada specjalistów, odpowiednie narzędzia, a także działa skutecznie, efektywnie i wydajnie finansowo. Jeśli zatem chcemy osiągnąć najlepsze rezultaty, prowokować się długofalowo lub nie znamy się na digital marketingu, zlecenie działań promocyjnych w sieci profesjonalistom będzie najlepszym wyborem.
Jeśli z kolei nie jesteśmy zdecydowani na reklamę internetową, możemy samodzielnie wypróbować kilka sposobów promocji. W ten sposób możemy przekonać się, czy ich forma nam odpowiada, a następnie zlecić działania agencji marketingowej lub optymalizować ruchy reklamowe samodzielnie. Możemy również promować się samemu, jeśli nie posiadamy budżetu reklamowego na ten sposób promocji, a chcemy korzystać ze wszystkich wyżej wymienionych zalet digital marketingu. Samodzielne reklamowanie się będzie również dobrym pomysłem, jeśli chcemy jedynie wypromować firmę w podstawowym zakresie — głównie zwiększające jej widoczność w sieci i nie planujemy dalej działań reklamowych.
Kiedy warto korzystać z reklamy biznesu stacjonarnego w internecie
Przede wszystkim z digital marketingu warto korzystać, jeśli nie robiliśmy do tej pory. Może okazać się to strzałem w dziesiątkę i tchnąć w nasz biznes stacjonarny zupełnie nowe życie. Czasami może okazać się, że jest to główny sposób pozyskiwania klientów i wynosi nasz biznes na zupełnie inny poziom.
Biznes stacjonarny możemy reklamować również w sieci, jeśli pozostaje w naszym budżecie reklamowym pewna wolna kwota. Inwestycja w reklamę internetową będzie zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem, z którego będziemy mogli skorzystać, gdyż z dużym prawdopodobieństwem zwróci się nam wielokrotnie i będzie pomocą w rozwijaniu biznesu stacjonarnego.
Reklama internetowa będzie również doskonałym pomysłem jeśli działamy w bardzo niszowej branży, gdzie główną z bolączek jest niski poziom klientów. Jeśli zatem każdy klient jest na wagę złota, możemy zajrzeć do internetu i spróbować pozyskać w nim osoby o specyficznych parametrach targetowania. W internecie wbrew pozorom często można znaleźć duże ilości takich nietypowych odbiorców i łatwo przekonać ich do korzystania z naszych usług.
Reklama internetowa będzie z kolei wymogiem, jeśli zamierzamy prowadzić dużą markę i stawać się liderami branżowymi. Nawet jeśli działamy głównie stacjonarnie, musimy w takim momencie zaistnieć w Internecie. Wpływa to bezpośrednio na renomę i zaufanie do naszej marki, a także budowanie pozytywnego wizerunku.
Reklama internetowa będzie również dla tych wszystkich właścicieli sklepów stacjonarnych, czy biznesów fizycznych, którzy po prostu szukają sposobu na rozwijanie firmy. Będzie to bardzo dobra okazja do przetestowania nowych źródeł pozyskiwania klientów i modyfikacji działań reklamowych, które często mogą okazać się tańsze i skuteczniejsze.