Czynniki rankingowe, czyli elementy, od których zależy, na jakim miejscu będzie pasowała się nasza witryna w Google, są bardzo często poddawane dyskusjom. Niestety, do tej pory nie udało się nam ustalić wszystkich czynników rankingowych oraz ich priorytetu, gdyż wyszukiwarka Google pieczołowicie pilnuje takich tajemnic. Istnieje jednak dość sprowadza wiedza, na temat tych najważniejszych, które bezsprzecznie wpływają w duży sposób na pozycjonowanie naszej strony internetowej. Które zatem czynnikiem rankingowe Google są najważniejsze i od jakich elementów najbardziej zależy nasza pozycja w wyszukiwarce Google? O tym wszystkim poniżej.
Czym są czynniki rankingowe?
Czynniki rankingowe to elementy, pod kątem których oceniana jest witryna. Następnie roboty indeksujące zamieszczają jej ocenę w indeksie i podstawie tych ocen, wyszukiwarka Google decyduje, na której pozycji umieścić naszą witrynę pod konkretnym słowem kluczowym. Na ogół nie istnieje ok. kilkudziesięciu – kilkuset czynników rankingowych, czyli elementów, które mają większy lub mniejszy wpływ na pozycję naszej strony w wyszukiwarce. Wśród nich kilka wyróżnia się największym priorytetem i w największy sposób wpływa na pozycję witryny w Google.
Szybkość wczytywania się i działania strony
Pierwszym z najważniejszych czynników rankingowych jest szybkość działania strony. Chodzi o szybkość wczytywania się, a także funkcjonowania serwisu. Czynniki z tej grupy nazywane są ogólnie czynnikiem Core Web Vitals, czyli witalnością strony internetowej. Możemy zaliczyć do nich szybkość wczytywania się serwisu, czas potrzebny na załadowanie głównego elementu, czas w jakim witryna staje się funkcjonalna, czy czas po którym użytkownik może dokonać na stronie pierwszej interakcji.
Google uporządkowało ten czynnik rankingowy w 2021 roku, zbierając wszystkie wyżej wymienione kwestie pod banderą witalności strony internetowej. Jest to bardzo ważny czynnik rankingowy, gdyż Google chce dostarczać informacji swoim użytkownikom bardzo szybko, aby Ci nie musieli czekać. Sami użytkownicy również są bardzo niecierpliwi, a według statystyk i badań większość z nich po upływie czterech sekund wczytywania się strony jest skłonna zamknąć witrynę i przejść do kolejnego wyniku wyszukiwania. Szybkość wczytywania się i działania strony internetowej decyduje również o komforcie użytkowania, który jest obecnie również bardzo ważny, gdyż na rynku istnieje spora konkurencja, a użytkownicy chcą korzystać z szybkiej, stabilnej i funkcjonalnej witryny.
Dobór słów kluczowych
Drugim bardzo ważnym czynnikiem rankingowym, od którego zależy pozycja naszej witryny wyszukiwarce Google, jest dobór słów kluczowych. To właśnie dobór odpowiednich słów i haseł, na które ma wyświetlać się nasza strona internetowa, będzie w istotny sposób decydował, kiedy i na jakich pozycjach będzie pojawiała się w wynikach wyszukiwania. Im trudniejsze, popularniejsze i bardziej konkurencyjne słowa kluczowe wybierzemy, z tym większą konkurencją będziemy musieli się mierzyć, a nasza strona będzie pojawiała się na niższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Jeśli jednak będziemy wybierali niepopularne słowa kluczowe, istnieją większe szanse na pojawienie się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google pod tymi słowami kluczowymi. Ważne aby trafność i konkurencyjność słów kluczowych realnie korespondowały ze sobą i były złotym środkiem.
Słowa kluczowe decydują pod jakimi hasłami – i naturalnie na jak wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google będzie znajdowała się nasza witryna. Przed rozpoczęciem pozycjonowania powinniśmy zatem wykonać solidnie proces doboru słów kluczowych, a także modyfikować je i edytować wraz z biegiem czasu, aby były aktualne i wykorzystywały możliwości naszej witryny.
Content na stronie
Jednym z najważniejszych czynników rankingowych, który decyduje o wysokości naszej witryny w wyszukiwarce Google, jest content dodawany na stronę internetową. Są to różnego rodzaju treści, począwszy od tekstów SEO, wpisów blogowych, czy artykułów tematycznych, po opisy kategorii, opisy produktów, czy inne dane zamieszczane na witrynie. Content jest obecnie niezmiernie ważnym elementem, gdyż Google stawia na dostarczanie poprawnych i jakościowych informacji. Aby spełnić wysokie oczekiwania Google, musimy dodawać na naszą stronę internetową duże ilości jakościowych treści. Muszą być one również zoptymalizowane pod kątem SEO, czyli dostosowane nie tylko dla użytkowników, ale także i wyszukiwarek internetowych, żeby wiedziały, o czym jest tekst, a także, o czym jest nasza witryna, mogły ją odpowiednio indeksować.
Linkowanie zewnętrzne
Linkowanie zewnętrzne to ostatni w naszym zestawieniu ważny czynnik rankingowy, ale które może być ogólnie najważniejszym elementem, jakie wpływa na pozycję naszej witryny w wyszukiwarce Google. Linkowanie zewnętrzne naszej strony internetowej, polega na umieszczeniu w internecie linków kierujących do naszej witryny. Dzięki nim roboty indeksujące Google mogą łatwiej odnajdywać naszą witrynę, a sama wyszukiwarka otrzymuje informację, że nasza strona jest doceniana przez innych użytkowników w sieci. Linki typu przekazują również część mocy pozycjonującej ze strony, z której prowadzi link do naszego serwisu, a więc możemy w ten sposób bezpośrednio wpływać na pozycję naszej witryny wyszukiwarce Google.
Aby w pełni zrozumieć, dlaczego linkowanie zewnętrzne jest aż tak ważnym czynnikiem rankingowym, należy podkreślić, że w przeszłości – na początku działalności wyszukiwarki Google linkowanie zewnętrzne praktycznie samodzielnie zdecydowało o wysokości witryny w wyszukiwarce. Im dana witryna miała więcej linków, które do niej kierowały w sieci tym wyżej była w hierarchii. Obecnie indeksowanie stron internetowych jest dużo bardziej skomplikowanym i złożonym procesem obejmującym dużo więcej czynników. Samo likowanie również straciło na przestrzeni lat ze swego priorytetu i już nie decyduje samodzielnie o pozycji witryny w wyszukiwarce Google. W dalszym ciągu jednak jest ważnym elementem rankingowym, na który musimy zwrócić uwagę, pozycjonując naszą witrynę.