Internet przepełniony jest treściami wszelkiej maści. Przeciętnemu użytkownikowi ciężko jest się w tym połapać, podobnie robotom wyszukiwarek. Firmy, które chcą zaistnieć w sieci muszą nieco inaczej podchodzić do prowadzenia kampanii marketingowych. Sam produkt nie wystarczy. Potrzebna jest również otoczka w postaci osobowości marki oraz przyjaznych i użytecznych treści. Jak napisać dobry tekst SEO? Przed wami instrukcja dla zielonych.
Spis treści
Jesteś nowy? Zbadaj teksty SEO konkurencji
Specjaliści od pozycjonowania na początku zalecają poszukiwania odpowiednich dla branży słów kluczowych. W przypadku początkujących firm jest to często niemożliwe, nie ma bowiem dostępu do panelu w Google Analytics czy komentarzy użytkowników na stronie internetowej, która dopiero co powstała. Na szczęście mamy na to rozwiązanie. Wystarczy, że zajrzysz na witryny Twoich konkurentów z branży.
Przeanalizuj teksty SEO prezentowane na stronie głównej oraz na poszczególnych podstronach z ofertą. Poczytaj także artykuły blogowe i znajdź w nich słowa kluczowe – będą one najczęściej powtarzać się w treści, nagłówkach, a nawet opisach alt obrazków. Wypisz je sobie na kartce bądź w dokumencie tekstowym. Później przyjdzie czas na ich głębszą analizę.
Świetnym sposobem na pozyskanie fraz kluczowych będą także klienci konkurencyjnych marek wypowiadający się na stronie mediów społecznościowych. Sprawdź, o co pytają dotychczasowi oraz byli klienci, jakie mają wątpliwości i obiekcje. Wypisz najczęściej powtarzające się problemy.
Analiza słów kluczowych przy pomocy narzędzi
Wypisane wcześniej słowa kluczowe z tekstów SEO konkurencji sprawdź przy pomocy profesjonalnych narzędzi. Skorzystaj z Plannera słów kluczowych, Trendów Google, a także takich aplikacji jak Senuto czy Semstorm. Szukaj fraz z małą konkurencyjnością i optymalną ilością wyszukiwań, np. na poziomie 50 miesięcznie. Ważne będą zarówno słowa kluczowe ogólne, jak i te ze średniego i długiego ogona.
W powyższych narzędziach uzyskasz także wiele podpowiedzi, które możesz wykorzystać przy tworzeniu tekstu SEO. Wyklucz z nich te, które nie dotyczą Twojej branży oraz te ze zbyt dużą konkurencyjnością.
Następnie wróć do analizy swoich internetowych rywali. Ponownie przejrzyj teksty SEO pod konkretne słowa kluczowe, sprawdź jak obszerne są artykuły i jak wygląda rozmieszczenie w nich fraz. Bądź lepszy. Rozszerz treść i lepiej nasyć go słowami kluczowymi. Wybieraj tematy, które poruszyło jeszcze niewiele osób.
Czas na tworzenie tekstu SEO
Teraz czas na pisanie. Być może dzięki wcześniej dobranym słowom kluczowym masz już wstępny konspekt tekstu SEO i wiesz, o czym po kolei pisać. Możesz także dokładnie rozplanować sobie rozłożenie fraz w nagłówkach oraz samej treści.
Nie zastanawiaj się zbytnio nad pierwszym zdaniem. Pisz to, co chcesz przekazać, potem przyjdzie czas na korekty, skracanie i wydłużanie akapitów. Łatwiej też będzie Ci edytować już gotowy tekst SEO niż patrzeć na pustą stronę i zastanawiać się, co powinieneś tam umieścić. Podsumowanie zostaw sobie na koniec. Powinno zawierać skrót całego artykułu, ale w taki sposób, aby nie odkrywać szczegółów.
Zostaw tekst SEO na noc. Na drugi dzień przeczytaj go sobie na głos i popraw go tak, aby płynnie się go czytało. Usuń ozdobniki, wrzuć listy wypunktowane i pogrub najważniejsze fragmenty. Możesz także dać treść do przeczytania innej osobie. Jeśli masz taką możliwość, wrzucaj odnośniki do innych tekstów SEO, udostępniaj filmy czy przeplataj treść ciekawymi obrazkami.
Wyszukiwarka i użytkownicy z pewnością docenią Twoje starania, a tekst SEO stanie się atrakcyjny dla ludzkiej i automatycznej części internetu.