Audyt SEO stron internetowych jest jedną z popularniejszych usług jakie oferują agencję SEO czy agencje interaktywne. Ma wiele plusów i może pomagać nam rozwijać naszą stronę internetową. W dalszym jednak ciągu wiele osób nie docenia zalet tego procesu i nie korzysta z tego typu usług. Głównym powodem jest mała wiedza na ten temat czy błędne przekonania. W tym tekście odpowiadamy zatem na pytanie, czym jest audyt SEO strony internetowej, jakie ma zalety, a także kiedy warto go wykorzystywać.
Czym jest audyt SEO strony internetowej?
Audyt SEO strony internetowej jest usługą polegającą na weryfikacji, analizie i sprawdzeniu witryny pod kątem pozycjonowania. Jest to jedna z najpopularniejszych usług na rynku SEO, którą świadczą wszystkie agencje SEO, agencje interaktywne czy większość agencji marketingowych.
Sama usługa polega na sprawdzeniu naszej strony internetowej przez specjalistów którzy przygotują raport odnośnie jej stanu. Na rynku sporo agencji i specjalistów oferuje tego typu usługi, które mogą nieco różnić się od siebie formą, zakresem czy sposobem przeprowadzania. Ogólnie jednak pozwalają ocenić stan strony internetowej pod kątem pozycjonowania i uzyskać wiedzę, co działa poprawnie, a co należy poprawić. Usługi audytu SEO najczęściej dostępne są w różnych pakietach czy opcjach. Oznacza to, że możemy zamówić ogólny audyt strony internetowej lub konkretną część audytu związaną z contentem, linkowaniem czy kwestiami technicznymi.
Wykonywane są poprzez dostęp do strony internetowej, a więc jeśli chcemy zlecić taki audyt agencji, powinniśmy być właścicielami witryny. Najczęściej trwa on ok. kilkunastu dni, choć jest to zależne od wielkości witryny czy zamówionej usługi. Koszty audytu SEO również są zależne od tego, jak duża jest nasza strona internetowa oraz jaki typ audytu zamówiliśmy. Przeważnie ceny rozpoczynają się już od kilkudziesięciu — kilkuset złotych, a w kwocie kilku tysięcy złotych z pewnością będziemy mogli przeprowadzić profesjonalny i zaawansowany audyt witryny.
Jak przebiega audyt SEO w praktyce?
Praktyczny przebieg audytu SEO często budzi wiele wątpliwości i jest tajemniczy – zwłaszcza dla osób, które nigdy nie zamawiały takich audytów. Jeśli jednak zdecydujemy się na taki krok, wystarczy podpisać umowę z agencją SEO lub specjalistą i przekazać im dostęp do witryny. Opcjonalnie możemy przekazać również informacje na jakich danych czy wskazówkach najbardziej nam zależ.
Po przejęciu witryny, specjaliści będą testowali ją oraz analizowali na różne sposoby. Można zaliczyć do tego zbieranie publicznych danych przy pomocy narzędzi internetowych, analizowanie witryny przy pomocy Google Search Control i Google Analytics, wykorzystywanie autorskich narzędzi do zbierania danych statystycznych czy inne metody badania strony internetowej. Następnie po zebraniu wszystkich informacji specjaliści będą oceniali poszczególne elementy witryny i tworzyli raport.
Efektem prac przy naszej witrynie będzie stworzenie raportu końcowego, który będzie zawierał informacje o wykonanych pracach, a także dane na temat strony internetowej. Często dotyczą one nawet kilkuset elementów i są podane w rozbudowany sposób. Mogą być dodane w formie punktacji lub w formie opisowej. Najbardziej rozbudowane raporty zawierają obie formy, a dodatkowo rekomendacje, wskazówki czy zalecenia. Raport taki przekazywany jest na koniec prac klientowi. Czasami agencje SEO wykonująca audyt, mogą również zaproponować kontynuacje pracy już pod kątem pozycjonowania lub poprawienia wszystkich niedociągnięć, które zostały wykryte.
Jakie korzyści daje audyt SEO?
Audyt strony internetowej przede wszystkim pomaga wykryć błędy, a także niedociągnięcia na naszej stronie internetowej pod kątem pozycjonowania. Umożliwia to ich naprawienie, a w konsekwencji zwiększenie rankingu witryny w wynikach wyszukiwania. To z kolei przełoży się na większy ruch organiczny i lepszą widoczność w wyszukiwarce, a także większe zarobki i pozyskiwanie odbiorców.
Agencyjne audyty SEO są również wykonywane przez żywych pracowników, specjalistów którzy posiadają doświadczenie i znają się na swojej pracy. Oznacza to, że wszystkie wyniki są indywidualnie interpretowane, czego nie doświadczymy przy automatycznych darmowych audytach z SEO wykonywanych na specjalnych serwisach. Dzięki indywidualnemu podejściu otrzymamy dużo bardziej jakościowy raport.
Audyty są również doskonałą okazją do rozmowy na temat naszej strony internetowej ze specjalistami. Wiedzę, doświadczenie i wsparcie specjalistów otrzymujemy niejako gratisowo do danej usługi i możemy dowiedzieć się wielu ciekawych informacji zarówno o pozycjonowaniu, jak i naszej stronie internetowej. Często wpłynie to na podjęcie poprawnej decyzji i wspomoże proces pozycjonowania.
Kiedy warto zamówić audyt SEO?
Audyty SEO warto stosować w kilku przypadkach. Przede wszystkim, warto wykonać je, gdy nasza strona internetowa z jakichś przyczyn obniża się w rankingu wyników wyszukiwania Google lub, gdy podejrzewamy awarię lub usterki. W takiej sytuacji szybka diagnostyka można zapobiec sporym spadkom, a także utracie zarobków.
Audyty są również bardzo dobrym rozwiązaniem, jeśli przeznaczamy na pozycjonowanie w naszej obecne agencji spore środki. Zalecając audyt w innej agencji, możemy sprawdzić, czy agencja pozycjonująca naszą witryną wywiązuje się z umowy, a uzyskiwane efekty są adekwatne do kosztów, jakie ponosimy.
Opcja audytów jest również korzystna, gdy chcemy inwestować w naszą stronę internetową i rozwijać ją. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest poznanie dokładnego stanu naszej witryny, aby podjąć najlepsze decyzje przed zainwestowaniem środków. Bardzo często może pomóc to efektywnie rozdysponować duży budżet i wykorzystać go jak najlepiej. Audyty takie powinny być również punktem wyjściowym każdego procesu pozycjonowania, aby dokładnie sprawdzić wszystkie informacje o stronie internetowej i wdrożyć odpowiednie rozwiązania. Jeśli prowadzimy naszą stronę internetową w profesjonalny sposób, audytom SEO powinniśmy poddawać naszą witrynę regularnie, aby monitorować jej stan. Jest to ważne, zwłaszcza jeśli witryna generuje dla nas zyski i jest kluczowym elementem marki.