Osiągnięcie wysokich pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania nie jest możliwe bez dokładnej analizy witryny i wyeliminowania na niej istotnych błędów. Dlatego tak ważny w pozycjonowaniu stron jest audyt SEO. To on wyznacza kierunek przyszłych działań i pozwala opracowywać strategie marketingowe dla firm z wysoką skutecznością.
Audyt SEO to działania polegające na analizie poszczególnych obszarów strony internetowej pod kątem jej dopasowania pod algorytmy wyszukiwarek. W trakcie audytu SEO generowane są raporty z różnych narzędzi, przygotowywane są również zadania do wdrożenia w celu optymalizacji witryny. To podstawa do prowadzenia działań pozycjonujących w Google. Audyt SEO obejmuje takie elementy jak analiza kodu źródłowego strony, jej sposób działania, analizę contentu w witrynie i poza nią, a także analizę konkurencji. Może być przeprowadzony w dowolnej formie – przez agencję marketingową, freelancera lub samodzielnie.
Przeprowadzenie audytu SEO pozwala Ci dostrzec błędy oraz problemy występujące na Twojej stronie. Jest więc konieczny, gdy myślisz o pozycjonowaniu witryny w Google. Usługę możesz wykupić również wtedy, kiedy chcesz sprawdzić aktualny stan swojej witryny już po wdrożeniu aktywności z zakresu SEO.
Darmowy audyt SEO – czy warto?
Myśląc o audycie SEO dla stron i sklepów internetowych, często spotykamy się z usługą darmowego audytu. Może to być kusząca opcja dla tych, którzy chcą zaoszczędzić. Warto jednak wiedzieć, że darmowy audyt SEO to mocno okrojona wersja profesjonalnego audytu. Jego celem jest zachęcenie odbiorcy do skorzystania z usług danej firmy. Audyt bowiem nie daje zbyt dużej ilości informacji. Może stać się jednak punktem wyjścia, jeśli chcemy samodzielnie pozycjonować stronę.
W darmowej wersji otrzymujemy informacje o frazach kluczowych, na które wyświetla się witryna, rozkładzie nagłówków czy tagach strony. Raczej nie spotkamy tam danych na temat linkowania zewnętrznego, odbiorców czy konkurencji. Będzie pomocny dla małych firm, w przypadku dużych sklepów i rozbudowanych serwisów konieczna będzie pełna, płatna usługa.
Na czym polega audyt SEO?
Audyt SEO bada dostosowanie strony www do aktualnie działających algorytmów wyszukiwarek. Obejmuje więc wiele elementów, podobnie jak Google bada aż 200 czynników rankingowych. Jednak obszary działania audytu SEO możemy podzielić na kilka istotnych elementów.
Kwestie techniczne
Techniczne aspekty strony są niezwykle ważne dla algorytmów Google. Audytor SEO bada tutaj szybkość ładowania witryny, przejrzystość jej kodu źródłowego, sprawdza, czy jest ona responsywna oraz, czy zawiera prawidłowo ustawione przekierowania. Ten etap wymaga skomplikowanej wiedzy programistycznej i zajmuje sporo czasu.
Do analizy strony wykorzystuje się zewnętrzne narzędzia, takie jak Screaming Frog, a także analizuje się strukturę strony w systemie CMS czy Google Search Console pod kątem indeksowania poszczególnych podstron. Audyt SEO na tym etapie to również optymalizacja mapy witryny, pliku robots.txt odpowiedzialnego za indeksację, a także badanie bezpieczeństwa strony oraz wskaźników jej jakości.
Content na stronie
Analiza obejmuje wszystkie podstrony z tekstami. Analizowana jest struktura treści, przyjazna robotom Google. Audytor sprawdza nagłówki, czytelność tekstu, linkowane wewnętrzne czy unikalność treści. W trakcie audytu SEO wykonuje się również analizę słów kluczowych – istotne jest, czy teksty są odpowiednio zoptymalizowane pod dane frazy. Badana jest także intencja wyszukiwania, kanibalizacja, a także występowanie duplicate oraz thin content.
UX strony
UX, czyli użyteczność strony również odgrywa istotną rolę w pozycjonowaniu. Dlatego w trakcie audytu SEO analizuje się strukturę witryny pod kątem rozmieszczenia jej poszczególnych elementów, w tym menu głównego czy okruszkowego. Istotne jest ułożenie grafik, linkowanie wewnętrzne, a także algorytm odpowiedzialny za wyszukiwanie wewnętrzne na stronie.
Analiza środowiska zewnętrznego
Pozycjonowanie strony zawsze przeprowadzane jest na podstawie wcześniejszej analizy konkurencji. Analiza środowiska ma więc duże znaczenie w trakcie audytu SEO. Co więc podlega analizie?
Audyt SEO konkurencji obejmuje:
– widoczność konkurencji na frazy kluczowe związane z podstroną;
– ich silne i słabe strony;
– rodzaj treści, które publikują;
– content gap, czyli wyszukiwanie treści, które opublikowała konkurencja, a Twoja firma jeszcze nie.
Analiza środowiska zewnętrznego dotyczy również samej strony www. W tym celu analizuje się linki zewnętrzne prowadzące na stronę, a także opinie o firmie – w mediach społecznościowych czy w Google Moja Firma.
Analiza odbiorców
Budowanie widoczności w sieci przynosi efekty, gdy wszystkie działania skierowane są do ludzi – zaspokajają ich potrzeby i odpowiadają na nurtujące ich pytania. Dlatego profesjonalny audyt SEO zawiera często analizę grupy docelowej. W tym celu bada się sposób wyszukiwania produktu lub usługi przez odbiorców, frazy, które są najczęściej wpisywane, a także sezonowość danego produktu.
Ile kosztuje audyt SEO?
Z pewnością nie jest to tania usługa. Profesjonalny audyt SEO to koszt kilku tysięcy złotych. Jednak jego ostateczna cena zależy od ilości podstron w witrynie, a także branży w której działa. Zwykle firmy wyceniają audyt indywidualnie na podstawie pobieżnej analizy strony. Najniższe stawki dotyczą stron typu one-page. Audyt SEO to wówczas koszt około 1000 zł. Jednak za wykonanie usługi w przypadku dużego sklepu internetowego zapłacimy znacznie więcej. Może to być nawet koszt 10 000 zł.
Audyt SEO. Czy warto?
Bez wątpienia tak. Profesjonalny audyt SEO pozwala wyeliminować błędy w witrynie i przyczynia się do poprawy jej pozycji w Google. Nie tylko wskazuje problemy, ale także pokazuje sposoby, w jaki sposób je rozwiązać, dodatkowo je priorytetyzując. Jeśli więc chcesz, aby Twoja strona zaczęła wyświetlać się wyżej w SERP-ach, audyt SEO jest po prostu koniecznością.