Long-form content to jeden z mniej znanych typów treści, który przeważnie jest kojarzony tylko ze specjalistycznymi wydaniami czy niszowymi serwisami. Długie treści stają się jednak coraz bardziej popularne i zaczynają podbijać internet. W tym tekście odpowiadamy na pytanie, czym tak właściwie są treści typu long-form content, a także, jakie są zalety ich stosowania i kiedy warto je stosować.
Czym jest long-form content?
Long-form content to typ treści o sporej, ponadprzeciętnej długości. Choć nie ma jednej konkretnej definicji tego słowa, rozumiemy pod nim treści znacząco dłuższe niż przeciętne treści, które funkcjonują w danej branży lub kategorii tematycznej. Treści tego typu są również jakościowe, a także zoptymalizowane pod kątem SEO i User Experience (UX). Mają także dawać konkretną wartość oraz posiadać standardową lub wyższą wartość merytoryczną.
Najczęściej pod tą definicją rozumiemy treści różnego typu, które są dłuższe niż kilka tysięcy znaków. Przeciętne posty, wpisy blogowe czy teksty tematyczne nie przekraczają 3–4 tys. znaków, a więc wszystkie treści dłuższe od nich, mogą być uważane za long-form content. Treści tego typu zaczęły być wyróżnione i dostrzegane, a także stosowane wraz z rozwojem i ewolucją wyszukiwarki Google w ostatnich latach. Wyszukiwarka ta stawia w coraz większym stopniu na długie i jakościowe treści, które będą pomagały użytkownikom. Trend ten stał się również coraz popularniejszym ze względu na oczekiwania klientów i konsumentów wobec marek oraz stron internetowych. Czytelnicy, a także potencjalni klienci mają coraz wyższe wymagania wobec marek i chcą mieć dostęp do profesjonalnych oraz jakościowych i długich form treści. Chcą z nich uzyskiwać konkretne informacje i nabywać wiedzę która będzie potrzebna im do dokonywania wyborów zakupowych. To wszystko sprawia, że aby stworzyć takie treści musimy sięgnąć po dłuższe formy.
Celem publikowania długich treści w internecie jest nadążanie za zmieniającymi się trendami zarówno w wyszukiwarce Google, jak i wśród odbiorców. Czasy w których krótkie posty lub teksty tematyczne w zupełności wystarczały do skutecznego promowania się i reklamowania w internecie przeminęły. Obecnie musimy również wyróżniać się na tle dużo większej konkurencji jaka panuje w internecie, gdyż dużo łatwiej dostać się do internetu i handlować w nim czy prowadzić projekty niż jeszcze tylko kilka lat temu.
Jakie są zalety długich treści?
Jeśli mówimy o treściach typu long-form content, warto wyróżnić kilka korzyści. Będą one obowiązywały na wielu polach i dostarczały nam wiele profitów. Są to ważne informacje, gdyż pomagają podjąć nam decyzję czy warto stosować taki typ treści i umieszczać je na naszych stronach internetowych oraz kanałach społecznościowych.
Przede wszystkim pierwszym plusem długich treści, które dodajemy w internecie, jest lepsze ich pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Jak już wspomnieliśmy powyżej, Google regularnie zwiększa priorytet contentu, który staje się coraz ważniejszym czynnikiem rankingowym. Kolejne regularne aktualizacje kładące nacisk na jakość contentu sprawiają, że ich wydłużenie jest naturalnym ruchem. W ten sposób możemy w jednym tekście umieścić więcej informacji i przekazać większą wiedzę. Jeśli zatem chcemy tworzyć treści tego typu, będą one lepiej dostosowane do wyszukiwarki Google. To z kolei przełoży się na lepsze ocenianie naszej strony internetowej, a także wyższe pozycje w rankingach wyników wyszukiwania. To bezpośrednio naturalnie przełoży się na większe pozyskiwanie ruchu na naszą stronę internetową i może znacząco zwiększyć nasze dochody uzyskiwane z danego projektu.
Long-form content to również korzyści związane z innymi miejscami publikacji contentu w internecie. Sieć to nie tylko wyszukiwarka Google, ale także wiele for internetowych, platform społecznościowych czy miejsc posiadających własne algorytmy promowania treści. Jeśli będziemy zamieszczali długie treści na takich portalach jak LinkedIn, Facebook czy nawet YouTube (np. w opisie filmiku) również będziemy uzyskiwali korzyści związane z wyższym pozycjonowaniem naszych treści. Jest to — wydaje się nieco zapomniany fakt, ale inne wyszukiwarki internetowe również kładą nacisk na jakość treści, a nie tylko ich tagowanie.
Jednym z najważniejszych plusów, których możemy doświadczyć, publikując ponadprzeciętnie długie treści, jest pozytywny odbiór czytelników. Obecnie długie treści cieszą się coraz większą popularnością. Choć wiemy, że każda grupa docelowa będzie wymagała treści o innym charakterze i o innej długości, jeśli będziemy publikowali dłuższe niż konkurencyjne teksty, będziemy mogli liczyć z pewnością na pozytywny odbiór naszej marki. Jeśli będą one jakościowe i będą zawierały przydatne informacje, użytkownicy z różnych branż z pewnością będą zadowoleni. Jeśli zatem treści takie nie są tylko sztucznie rozciągnięte, a rzeczywiście dają więcej korzyści, możemy liczyć na pełną paletę korzyści wizerunkowych. Zalicza się do nich większe zaufanie do naszej marki, pozytywny odbiór, częstsze powroty do naszej marki czy polecanie naszych treści innym osobom. Może to pomóc nam pozyskiwać nowych klientów, pozyskiwać linkowanie zwrotne w procesie pozycjonowania, a także kreować wizerunek lidera branżowego. Jeśli zatem będziemy robili coś, co nie jest standardowe w naszej branży, z pewnością spotka się to z pozytywnym odbiorem.
Będąc pionierami w danej branży lub kategorii tematycznej, możemy również osiągnąć korzyści, które dostępne są jedynie dla pierwszych marek, które dokonają przełomowych rzeczy. Przede wszystkim będzie to największe zainteresowanie, które może przyciągnąć do naszej marki sporą liczbę odbiorców. Dla wielu osób bardzo długie treści mogą być zaskoczeniem czy elementem wyróżniającym naszą markę. Możemy też zgarnąć największy ruch potencjalnych klientów, jeśli będziemy jedyną marką publikującą long-form content. Jeśli wyróżnimy się jako pierwsi w ten sposób, będziemy mogli również liczyć na pozytywny odbiór naszej marki, a także zapamiętanie jej właśnie ze względu na innowacyjność.
Kiedy warto je stosować?
Treści typu long-form content, warto stosować zawsze, gdyż nie niosą one ze sobą ryzyka czy negatywnych elementów. Istnieje jednak kilka sytuacji w których zwłaszcza się sprawdzą. Przede wszystkim może być to sytuacja, kiedy działamy w branży specjalistycznej. Jeśli docieramy do odbiorców którzy dobrze znają się na danej kategorii tematycznej i wymagają jakościowych treści, publikowanie dłuższych form contentowych będzie idealnym rozwiązaniem.
Dłuższe formy contentu możemy publikować również, gdy zależy nam na pozycjonowaniu naszej strony internetowej, aby lepiej dostosować ją do wyszukiwarki Google. W takiej sytuacji warto przeprowadzić audyt konkurencyjnych stron oraz wywnioskować, jakiej długości teksty dodaje nasza konkurencja. Dzięki temu wykorzystując long form content, będziemy mogli pod tym względem prześcignąć konkurencyjne strony i wpływać na wysokość rankingu naszej witryny.
Długie treści sprawdzą się również w sytuacji, kiedy nie mamy czasu na częste publikowanie i umieszczanie w internecie krótkich postów czy tekstów. Stworzenie jednego wartościowego długiego artykułu jest znacznie łatwiejsze niż kilku mniejszych, które będziemy publikowali osobno. Jeśli zatem nie mamy czasu na regularne aktualizacje, możemy nieco rzadziej dodawać treści długie, które będą odbierane pozytywnie.
Long-form content to również obowiązkowy elementy dla tych wszystkich marek, które starają się być liderami branżowymi w danej kategorii tematycznej. Niezależnie od stylu działania w internecie, należy już brać pod uwagę ten trend, gdyż staje się faktem.
Jak tworzyć long-form content?
Jeśli już wiemy, czym są ponadprzeciętnie długie treści, jakie plusy dają, a także kiedy warto je stosować, kolejnym naturalnym pytaniem jest to jak tworzyć takie treści. Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie jest dosyć prosta, ale należy pamiętać o kilku kwestiach, aby treści te spełniały swoje zadanie.
Przede wszystkim powinniśmy określić pułap długości od którego będziemy zaczynali tworzenie takich treści. Teoretycznie im będą one dłuższe tym lepiej. Musimy jednak o tę kwestię zadbać świadomie i nie możemy pozostawiać jej przypadkowi. Powinniśmy zatem określić jaka jest średnia długość tekstów w naszej kategorii tematycznej lub branży. Możemy wykorzystywać do tego statystyki, automatyczne audyty konkurencyjnych witryn czy samodzielnie oceniać napotkane w internecie witryny oraz profile. Następnie należy tworzyć treści zauważalnie dłuższe, które będą dłuższe przynajmniej o kilkanaście — kilkadziesiąt procent. Mówiąc o długości takich tekstów, powinniśmy również działać efektywnie. Oznacza to, że powinniśmy tworzyć tylko takie treści, które mają wartościowe informacje i nie powinniśmy ich sztucznie rozciągać. Poprzez takie działanie cały tekst może zostać oceniony negatywnie, a cała nasza praca może zostać zmarnowana. Dobrym pomysłem jest łączenie długich i obszernych tematów, które pozwolą na stworzenie ciekawej jakościowej – oraz co najważniejsze długiej treści.
Jeśli samodzielnie nie potrafimy tworzyć contentu tego typu, możemy skorzystać z pomocy profesjonalistów. Możemy zgłosić się do agencji marketingowych, copywriterów lub osób zajmujących się content marketingiem. Osoby te z pewnością znają to pojęcie i będą potrafiły stworzyć jakościowy oraz długi artykuł, który opublikujemy.
Elementem o który powinniśmy również zadbać, jest właśnie publikacja. Z racji tego, że są to ponadprzeciętne treści, mogą sprawiać problemy w różnych miejscach internetu, które posiadają ograniczenie co do długości publikowania contentu. Warto zatem publikować je w tych miejscach, gdzie możemy zrobić to komfortowo, z pełnym formatowaniem oraz jakościowo. Jeśli nie możemy opublikować aż tak długiego contentu w danym miejscu w internecie, warto zamieścić w nim jedynie krótki opis naszej treści i link do właściwego miejsca publikacji.
Same treści muszą być również oczywiście zoptymalizowane pod kątem SEO, user experience, a także dobrze dopasowane do naszej grupy docelowej i spełniać wszystkie inne kryteria jakościowych treści publikowanych w internecie.